Ten artykuł jest o broni z klasycznych gier Doom. Jeżeli szukasz strzelby z gry Doom 3, przejdź na Strzelba (Doom 3), a dla strzelby z Doom (2016), przejdź na Strzelba (Doom 4).

Strzelba (ang. Shotgun) to jedna z najbardziej użytecznych broni gracza. Jest to zwykła, jednolufowa strzelba typu pump-action z drewnianą kolbą. Jest to ponadto pierwsza w grze broń palna, którą można zebrać.

Strzelba zadebiutowała już w pierwszym poziomie w Doom, ukryta w jednym z tajnych pomieszczeń. Występuje również w Doom II, zaś podobne bronie pojawiają się także w nowszych częściach cyklu.

ZdobycieEdytuj

Strzelba jest pierwszą bronią w grze, którą należy zebrać aby jej używać. Można to zrobić na dwa sposoby - odnajdując strzelbę pozostawioną samą lub zabijając Sierżanta, który upuszcza ją umierając. Zbierając ją pierwszą metodą otrzymamy 8 pocisków, zaś drugą jedynie 4 (w dwóch najniższych poziomach trudności w obu przypadkach pocisków jest dwukrotnie więcej).

Cechy bojowe Edytuj

MAP11 shotgun

Strzelba w użyciu

Strzelba strzela oddzielnymi pociskami, z których każdy zadające od 5 do 15 punktów obrażeń (łącznie około 35-105 punktów jeśli wszystkie trafią w cel). Jeżeli gracz przytrzyma przycisk strzału, pistolet będzie naprzemiennie strzelać pociskami. Tak samo, jak działko łańcuchowe, pojedyncze strzały trafiają centralnie w środek ekranu, jednak kiedy przycisk strzału będzie przytrzymany, kolejne pociski będą rozproszone (standardowe rozproszenie wynosi od 2° do ±5.5°).

Taktyczna analiza Edytuj

Strzelba jest śmiercionośna na bliskich odległościach, a koncentrowanie pocisków jest wystarczające do ataków na odległości średnie. W kryzysowych sytuacjach można użyć strzelby do ataków snajperskich, jednak trzeba użyć więcej pocisków przy strzałach na długie dystanse.

Stada słabszych przeciwników są bardzo podatne na strzał ze strzelby i często da się jednym strzałem zabić dwóch zombich lub sierżantów. Często, choć nie zawsze przy dobrym wycelowaniu jednym strzałem można zabić Impa lub dwoma Demona. W przypadku silniejszych oponentów takich jak Kakodemony lepiej jest przeć naprzód i strzelać z bliska, a następnie unikać ataków podczas momentu ich ładowania. Ta taktyka doskonale działa połączona z okrążaniem przeciwnika.

Strzelba jest bronią o sile pomiędzy niską a średnią, silniejszą od pięści czy pistoletów. Z tego powodu nadaje się ona do walki z niewielką grupą humanoidalnych przeciwników, czasem też z silniejszymi przeciwnikami ukrytymi w wąskich korytarzach. W przypadku walki z większymi grupami Zombich, Impów, Kakodemonów i Rycerzy Piekła lepiej używać silniejszych broni takich jak rakietnica czy miotacz plazmy. W Doomie 2 najlepszym zamiennikiem strzelby jest dwururka, gdyż nie można wyrządzić sobie nią krzywdy i używa wystrzału dwóch pocisków.

Wadami tej broni są: niska prędkość wystrzału odsłaniająca gracza na atak przeciwnika (zwłaszcza w ciasnych korytarzach), słabe działanie na dużą odległość oraz słaba skuteczność przeciwko silniejszym wrogom, zwłaszcza w rękach niedoświadczonego gracza. Te niedoskonałości nie są jednak tak duże, jak w przypadku dwururki. Jeśli pociski ze śrutem są jedyną amunicją, której jest dużo, to strzelba działa lepiej i może strzelać szybciej przy walce w labiryntach czy strzale snajperskim.

Amunicja Edytuj

Strzelba obsługuje pociski wypełnione śrutem. Amunicję można zdobyć podnosząc inną strzelbę, jak również zbierając zestawy liczące po 4 lub 20 pocisków (w dwóch najniższych poziomach trudności odpowiednio 8 lub 40). Strzelba po każdym strzale lub po serii 7 jest automatycznie przeładowywana przez bohatera.

Na początku gracz może zebrać maksymalnie 50 pocisków ze śrutem. Jeżeli zdobędzie on plecak, może ich posiadać łącznie 100.

Śrutu do strzelby używa również dwururka. Jeżeli wyczerpie się wszystkie pociski, wówczas nie można oddać strzału z żadnej z tych dwóch broni.

Ciekawostki Edytuj

  • Grafiki dla strzelby w Doomie pochodzą od zabawkowej strzelby "TootsieToy Dakota" wyprodukowanej przez Strombecker Corporation of America.
  • Strzelba jest najstarszą bronią w grze - pojawiła się już w wersji alfa Dooma zwanej Doom 0.2 i stworzonej w lutym 1993.

Zobacz także Edytuj

Bronie w grach z klasycznej serii
Pięści Pistolet Strzelba Działko łańcuchowe Rakietnica Miotacz plazmy BFG9000
Piła Dubeltówka