Ten artykuł jest o broni z klasycznych gier Doom. Jeżeli szukasz pistoletu z gry Doom 3, przejdź na Pistolet (Doom 3), a dla pistoletu z Doom (2016), przejdź na Pistolet (Doom 4).
Ten artykuł jest o pistolecie z Dooma. Być może szukasz pistoletu z gry HacX?

Pistolet (ang. Pistol) jest pierwszą i domyślną bronią palną gracza w Doomie i Doomie 2. Gracz otrzymuje go na samym początku gry włącznie z 50 pociskami.

Pistolet pojawił się pierwszy raz w Doomie. Występuje również w Doom II, zaś podobne bronie pojawiają się także w nowszych częściach cyklu.

Cechy bojowe Edytuj

Pistolet strzela oddzielnymi pociskami, każdy zadający od 5 do 15 punktów obrażeń. Jeżeli gracz przytrzyma przycisk strzału, pistolet będzie naprzemiennie strzelać pociskami. Tak samo, jak działko łańcuchowe, pojedyncze strzały trafiają centralnie w środek ekranu, jednak kiedy przycisk strzału będzie przytrzymany, kolejne pociski będą rozproszone (standardowe rozproszenie wynosi od 2° do ±5.5°).

Taktyczna analiza Edytuj

Pistolet jest bardzo słabą bronią, porównywalną do pięści i nie powinien być używany gdy posiadamy lepsze wyposażenie. Jednakże, jeżeli gracz ma bardzo mało pocisków do strzelby i nie posiada działka łańcuchowego, pistolet może być wykorzystany do zdejmowania pojedynczych lub małych grup zombie czy impów i w ten sposób oszczędzać można pociski od strzelby na potężniejszych przeciwników. Taka sytuacja jest często spotykana na początku epizodu lub megawadu, zwłaszcza na poziomie trudności Ultra-Violence, gdy gracz desperacko szuka strzelby, lecz musi stoczyć czoło z potężniejszymi potworami.

Sprite-pistolet

Klatki pistoletu

Żeby zawsze mieć 100% celności, najlepiej korzystać z tapowania, czyli strzelania zaraz po poprzednim strzale, zamiast ciągłym trzymaniu przycisku. Jest to także najlepszy pod względem ekonomicznym sposób na strzelanie w przełączniki aktywowanie poprzez hitscan, ponieważ w przeciwieństwie do działka, pistolet wystrzeliwuje jeden pocisk na cykl, kiedy działko strzela dwoma (jednakże grając na oryginalnym pliku .EXE, gracz powinien użyć dwururki, gdyż jest to jedyna broń strzelająca na całą linię pionową, dzięki czemu jest w stanie trafić w przełączniki będące na wyższym poziomie niż jest gracz).

Amunicja Edytuj

Pistolet obsługuje zwykłe pociski. Podobnie jak inne bronie nie posiada on funkcji przeładowywania, dzięki czemu wystrzeliwać je można bez przerwy. Na początku maksymalna ilość pocisków, jakie może nieść gracz wynosi 200. Po zdobyciu plecaka gracz może unieść ich 400.

Pocisków do pistoletu używa również działko łańcuchowe. Jeżeli wyczerpie się wszystkie pociski, wówczas nie można oddać strzału z żadnej z tych dwóch broni.

Amunicję tego typu można zdobyć zbierając 10-pociskowe magazynki pozostawiane przez zombich, działka łańcuchowe oraz większe pudełka liczące 40 sztuk.

Uwagi Edytuj

  • Grafiki dla pistoletu w Doomie zostały stworzone na podstawi repliki Beretty 92FS, która była pistoletem wodnym pomalowanym na czarno.
  • Ponieważ gracze jak i potwory nie mogą wyrzucić pistoletu, nie posiada on sprite'u do podniesienia. Jego ikonę można zobaczyć w instrukcjach dla Doom Collector's Edition i Final Doom, ale ta grafika nie znajduje się w grze.
  • Pistol64 stagingarea

    Pistolet z Doom 64 po odrodzeniu na mapie MAP01: Staging Area (Doom 64)

    Pistolet w Doom 64 posiada nowy wygląd. Jest węższy, sprawiając wrażenie, że jest podobny do Desert Eagle'a. Gracz nie musi korzystać z niego, gdyż strzelba leży już w pierwszym pokoju, niedaleko od strefy startowej.
  • W porcie na Saturna pistolet strzela szybciej niż w innych portach.
  • W portach na PlayStation i Saturna posiada inny dźwięk strzału.
  • Co ciekawe, tak samo, jak pięści, pistolet jest trzymany w lewej ręce, kiedy wszystkie inne bronie są trzymane w prawej.
  • Tak jak inne bronie, pistolet nigdy nie jest przeładowywany, więc teoretycznie w jednym magazynku mieści się miażdżąca ilość 200 pocisków (400 z plecakiem).
  • W modyfikacji Brutal Doom pistolet jest zastąpiony przez potężny karabin, ten sam używany przez zombie, jak i gracza ze wczesnej wersji Dooma.
  • W plikach iwad Doom 1 i 2 można znaleźć dwie nieużyte grafiki dla pistoletu.

Dane Edytuj

Dane dot. pistoletu
Numer broni 2
Zadawane obrażenia 5-15
Startowa amunicja 50 (po odrodzeniu gracza)
Maksymalna ilość amunicji 200 (400 z plecakiem)
Typ amunicji Kule
Typ strzelania Hitscan
Szybkostrzelność 150 na minutę
Dźwięk DSPISTOL
Występuje w Shareware Doom
Registered Doom
Ultimate Doom
Doom II/Final Doom
Sprite PISG (noszony)
PISF (strzelanie)
PUFF (nietrafienie)
BLUD (trafienie)
Strzałów potrzebnych na zabicie Przeciętnie Odchylenie standardowe Min Maks
Beczka 2.30 0.50 2 4
Zombie 2.30 0.50 2 4
Sierżant 3.24 0.72 2 5
Wolfenstein SS 5.17 0.88 4 8
Imp 6.11 0.90 4 9
Cekaemista 7.09 1.01 5 10
Zagubiona dusza 9.98 1.19 7 14
Commander Keen 9.98 1.19 7 14
Demon 14.80 1.40 11 20
Widmo 14.80 1.40 11 20
Boss Brain 24.40 1.44 20 28
Revenant 29.23 1.43 25 32
Kakodemon 39.02 1.98 35 44
Pain Elemental 39.02 1.98 35 44
Piekielny Rycerz 48.61 2.36 42 55
Arachnotron 48.61 2.36 42 55
Mancubus 58.31 2.61 51 63
Arcywstręt 68.05 3.10 62 75
Piekielny Baron 97.09 4.37 87 106
Pająkodemon 290.61 12.57 265 313
Cyberdemon 387.37 16.72 355 415

Zobacz także Edytuj

Bronie w grach z klasycznej serii
Pięści Pistolet Strzelba Działko łańcuchowe Rakietnica Miotacz plazmy BFG9000
Piła Dubeltówka