FANDOM

Romero

John Romero

Alfonso John Romero (ur. 28 października 1967 w Colorado Springs) - amerykański projektant gier wideo, jeden z założycieli id Software oraz obok Johna Carmacka główny twórca gry Doom.

BiografiaEdytuj

Karierę projektanta gier rozpoczął w pierwszej połowie lat 80., kiedy to stworzył grę Scout Search na komputerze Apple II. Pierwszą grą Johna, która doczekała się wydania, był Jumpster, który miał premierę w 1987, choć powstał już w 1983. W tym samym roku zatrudnił się w Origin Systems, gdzie brał udział w nieukończonym przeportowaniu gry 2400 A.D. na Apple'a II i po krótkim czasie odszedł z firmy.

Przełom nastąpił w marcu 1989, kiedy Romero dołączył do firmy Softdisk, gdzie poznał Toma Halla i Adriana Carmacka i stał się szefem oddziału projektów specjalnych. W następnym roku założył tam oddział do spraw gier, gdzie zatrudnił wolnego strzelca z Kansas - Johna Carmacka. Wkrótce cała czwórka opuściła Softdisk i założyła id Software. Pierwszą grą stworzoną przez nowe studio był Wolfenstein 3D z 1992, będący przełomem w dziedzinie pierwszoosobowych strzelanek stając się z miejsca hitem. Na przełomie 1992 i 1993 grupa powiększyła się i zajęła się projektem ich najpopularniejszej gry - Doom. Romero był jej głównym autorem - zajmował się projektowaniem poziomów i całościową oprawą, w tym projektowaniem broni czy potworów. Gra stała się przebojem, co doprowadziło do stworzenia jej kontynuacji - Dooma II.

Romero odszedł z id Software w sierpniu 1996, niedługo po premierze pierwszego Quake'a. Powodem tego był spór między nim a Johnem Carmackiem dotyczący przyszłości firmy oraz niewielkiego udziału Romero w ich ostatnią grę z uwagi na różnicę między koncepcjami na jakich się miała opierać - Romero pozostawał bezkompromisowy, zaś Carmack wolał dokonywać ciągłe postępów w nowym silniku i sposobie gry. Po opuszczeniu id Romero założył z Hallem firmę Ion Storm i był współtwórcą Deus Ex oraz twórcą gry Daikatana, która mimo hucznych zapowiedzi stała się porażką marketingową, przez co obaj niedługo później opuścili Ion.

John ma pochodzenie latynosko-indiańskie od strony ojca i europejskie od matki. Urodził się jako wcześniak. Był czterokrotnie żonaty i ma trójkę dzieci. W 2002 ściął swoje charakterystyczne długie włosy, jednak obecnie ponownie je zapuścił. Romero od 2016 współpracuje z Adrianem Carmackiem nad grą Blackroom.