Doom Wiki
Advertisement
Johncarmack

John Romero

John D. Carmack II (ur. 20 sierpnia 1970 w Shawnee Mission) - amerykański programista, projektant gier wideo, jeden z założycieli id Software oraz obok Johna Romero główny twórca gry Doom. Nie jest spokrewniony z Adrianem Carmackiem.

Biografia[]

Dorastał w Kansas City. Zainteresowanie komputerami zaczął wykazywać już w bardzo młodym wieku, zaś z grami wideo zetknął się po raz pierwszy podczas wakacji w 1978 r., grając na automacie w Space Invaders. Uczęszczał do liceów w Prairie Village i Raytown, a także na Uniwersytet Missouri w Kansas City porzucając studia po pierwszym roku i skupiając się na karierze programisty.

W 1984 r. czternastoletni John wraz z grupką dzieci włamał się do szkoły aby ukraść z pracowni komputer Apple II. Jednakże zostali oni niedługo potem aresztowani przez policję, gdyż któryś z włamywaczy przypadkiem uruchomił tajny alarm. John został skazany na rok pobytu w zakładzie poprawczym. Przedtem jednak skierowano go na badania psychiatryczne, gdzie lekarze uznali go za osobę o ponadprzeciętnych zdolnościach intelektualnych, jednak z drugiej strony stwierdzili u niego brak współczucia dla innych ludzi. Spytany, czy powtórzyłby swój wyczyn, odpowiedział twierdząco.

Po porzuceniu studiów John zajął się programowaniem jako wolny strzelec. Na przełomie lat 80. został zatrudniony przez studio deweloperskie Softdisk zajmujące się grami na komputery Apple'a i DOSa. Tam poznał on m.in. Johna Romero, Adriana Carmacka i Toma Halla i pracował nad grami mającymi trafić do krótko wydawanej prenumerowanej serii gier Gamer's Edge. W 1990 r. podczas pracy w Softdisk, Carmack stworzył pierwszą w historii grę na komputer osobisty, w której występował side-scrolling, co w tamtych czasach było możliwe tylko w przypadku gier na konsole. Zainspirował go do tego Romero, który głowił się nad tym problemem i który jako pierwszy otrzymał dyskietkę zawierającą ową grę zszokowany tym, co zobaczył. Dwójka postanowiła wykorzystać tę możliwość w nowej grze, jednakże ówczesna polityka Softdisk uniemożliwiała im to. W tym samym roku Carmack i Romero połączyli siły z Hallem i Adrianem Carmackiem tworząc serię platformówek Commander Keen, która została wydana shareware'owo przez Apogee Software. Czwórka postanowiła założyć w międzyczasie własne studio - id Software - a po stworzeniu kilku gier zakontraktowanych u nich przez Softdisk rozstała się ze starą firmą w 1991.

Po sukcesie serii Commander Keen, John rozpoczął eksperymenty ze stworzeniem silnika 3D, który działałby szybko za cenę widoku tylko na jedną płaszczyznę. Po kilku próbach postanowiono postawić na brutalniejszą rozgrywkę. id Software stworzyło tym samym pierwszą trójwymiarową strzelankę w historii - Wolfenstein 3D będący remake'iem gry Castle Wolfenstein z 1981. Gra zostala wydana w 1992 i zyskała ogromną popularność.

Advertisement